Pas kulturystyczny – po co Ci to?

Trening przy pomocy pasa kulturystycznego budzi wiele emocji, jedni zakładają go już w szatni, inni stosują sporadycznie. Kiedy powinien być noszony pas treningowy, jakie efekty daje oraz czy warto go używać czyli o zaletach i wadach noszenia pasa kulturystycznego.

Co to jest pas kulturystyczny?

Jest to zakładany w pasie kawałek podłużnego materiału zakończony rzepami lub klamrą. Najczęściej wykonany ze skóry bądź tkaniny syntetycznej. Na rynku dostępne są bardzo różne rodzaje pasów, szerokie, wąskie, szersze na plecach oraz z łańcuchem, dzięki czemu np. podczas podciągania, albo pompek na poręczach możemy zwiększyć trudność ćwiczenia doczepiając obciążenie.

Gdzie kupić pas kulturystyczny?

Dostępność pasów jest duża i nieograniczona. Wystarczy, że wybierzemy taki, który nas interesuje, wyruszymy do sklepu sportowego lub z odżywkami i będziemy mogli zmierzyć upatrzony łup. Kiedy zabraknie rozmiaru z pomocą przyjdą nam sklepy internetowe, w których ceny bywają niezwykle kuszące.

Przed zakupem w sklepie internetowym warto pamiętać, że pasy kulturystyczne skórzane są twarde, więc rozmiar musimy dobrać idealnie do naszej sylwetki. Chodzi o to, że materiał nie jest wyrobiony, nie da się nim manipulować, naciągać czy rozciągać – pas nie jest elastyczny.

Jak dobrać pas kulturystyczny?

Jeśli już zdecydowaliśmy, że chcemy stosować pas kulturystyczny podczas treningu, bo jest on nam potrzebny na początek dobierzmy koszt pasa do naszej kieszeni 😉 Ceny są różne i zależą od firmy, jakości wykonania i materiału. Podobno pasy można zakładać zarówno na ubranie, jak też gołe ciało. Druga opcja wydaje mi się mało komfortowa, ponieważ narażamy swoje ciało na podrażnienia i urazy spowodowane nie tylko twardą skórą, ale też metalową klamrą.

Jeśli już wybraliśmy model pasa przychodzi pora na rozmiar. Pas nie może być za luźny, bo nie będzie spełniał swojej roli podczas treningu, zbyt ciasny utrudni nam prawidłowe oddychanie. Zwróćmy uwagę, aby nie krępował naszych ruchów. Tak czy inaczej, pasem trzeba się ścisnąć, bo przecież jego zadaniem jest asekuracja przy treningu z dużym ciężarem. Po wykonaniu ćwiczenia rozluźnij pas, albo go zdejmij, nie bądź nosaczem i nie paraduj po siłowni i szatni w pasie.

DSC_0013

Co daje pas kulturystyczny?

Celem noszenia pasa kulturystycznego jest wygenerowanie większej siły podczas treningu z ciężarami, przy jednoczesnym zminimalizowaniu urazów kręgosłupa. Pas zwiększa napięcie w tłoczni brzusznej, ale należy mieć na uwadze, że trening w pasie jest pewnym ułatwieniem, które sprawia, że nasze mięśnie brzucha są jakby na wakacjach. Ma to swoje konsekwencje.

Pasa nie polecam używać zawsze. Na pewno spotkacie się z sytuacją, kiedy ktoś już z szatni wyjdzie ubrany w pas, nie bierzcie z niego przykładu! Trening z pasem wspiera pracę mięśni brzucha, ale na dłuższą metę możemy spodziewać się, że zostaną one osłabione.

Warto stosować go przy dużych obciążeniach, mam na myśli te zbliżające się do naszego maksa. Przy takim ciężarze trudno jest zachować jednocześnie prawidłową pracę tłoczni brzusznej, ułożenie ciała, pracę nad oddechem i dźwignąć sztangę. Pas kulturystyczny w takich sytuacjach się przydaje, chroni nasze lędźwie, ustabilizuje kręgosłup, ściśnie brzuch i wymusi prawidłową pracę.

Jeśli jednak dopiero stawiasz swoje pierwsze kroki na siłowni nie baw się w takie gadżety. Zamiast zabawy z ciężarem zacznij od nauki ruchu, poznania pracy mięśni i techniki ćwiczeń. Ćwiczenie w pasie nie wzmocni Ci mięśni, bo nie taka jest jego rola. Dlatego najpierw zawalcz o core i technikę, dopiero kiedy opanujesz wzorzec ruchowy konkretnego ćwiczenia będziesz mógł narażać swoje ciało na duże przeciążenia i to jest moment, kiedy być może zdecydujesz się na stosowanie pasa kulturystycznego. Wcześniej nie ma potrzeby, trening w pasie nie będzie efektywny, a jego wady zabiorą Ci nie tylko radość z treningu, ale też narażą na kontuzję.

Podsumowanie

Pasy kulturystyczne są świetnym rozwiązaniem w przypadku osób trenujących siłowo. Pamiętajmy, że pomimo ogromu zalet osłabiają pracę mięśni wewnętrznych więc nie jest wskazane ich długotrwałe i częste używanie, powinny być zakładane do konkretnego ćwiczenia i zdejmowane zaraz po nim. Dodajmy, że do ćwiczenia z dużym obciążeniem i dla osób siedzących już jakiś czas w temacie, nie dla początkujących!

O pasy należy dbać i je suszyć, aby uchronić przed popękaniem, przetarciem czy mechanicznym uszkodzeniem, choć te ze skóry trudno zniszczyć. Zakładajmy pas tylko wtedy, kiedy jest on nam potrzebny, nie rozleniwiajmy naszych mięśni i nie przyzwyczajajmy do nienaturalnego wsparcia jakim jest pas.

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Create a website or blog at WordPress.com Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑

%d blogerów lubi to: