Pierwszy raz z trenerem personalnym

Zdrowy styl życia stał się modny, internet huczy od treningów i diet, porad jak dbać o zdrowie i urodę. Wraz z trendem bycia fit pojawia się coraz więcej trenerów personalnych, bo dzisiaj taki kurs jest w zasięgu każdego. Dla jednych jest to pomysł na siebie, dla innych niezły biznes, a jeszcze inni postanawiają trenować ludzi z potrzeby serca i woli niesienia pomocy, chęci rozwoju, przekazania swojej wiedzy i czerpią radość z sukcesów swoich podopiecznych.

O tym musicie wiedzieć

Trening z trenerem polecam zarówno dla osób, które potrzebują dodatkowej motywacji do rozpoczęcia aktywności, dla średniozaawansowanych chcących poznać nowe ćwiczenia, popracować nad techniką oraz zaawansowanych przygotowujących się do zawodów lub potrzebujących dodatkowego wsparcia w zakresie planowania treningów oraz układania planów żywieniowych. Trener, o ile ma przygotowanie fizjoterapeutyczne, może okazać się pomocny w przypadku dysfunkcji układu ruchu, problemów z kręgosłupem lub kontuzjami Dobry trener otacza Cię opieką nie tylko podczas treningu, ale jest z Tobą w stałym kontakcie. Tak sobie wyobrażam pracę trenera, niestety w rzeczywistości bywa różnie.

Jak wybrać trenera personalnego?

Najprościej byłoby powiedzieć, że mądrze.

1. Po pierwsze: wygląd to nie wszystko.
Mięśnie Herkulesa nie czynią trenera znawcą dziedziny i dobrym motywatorem. Im głębiej wejdziesz w temat przekonasz się, że nabieranie suchej masy mięśniowej jest uwarunkowane głównie naszą genetyką i dietą, a treningi jedynie pomagają. Jeśli koszulka trenera w zadziwiający sposób pęka od mięśni miej świadomość, że mógł on wspomagać się także innymi sposobami… Z kolei szczupła sylwetka trenera nie oznacza braku jego zaangażowania i sportowej ignorancji – może jest biegaczem i zdobywa tryumfy w maratonach? Z babkami jest podobnie. Chuda fitnesska może nie nauczyć się trójboju, bo ćwicząc z niewielkim obciążeniem może nie wiedzieć, w jaki sposób zachowa się Twoje ciało, kiedy chcesz dźwigać. Szczupła sylwetka trenerki/trenera nie musi oznaczać ciężkiej pracy, lecz skłonności genetyczne. Wybieraj trenera odpowiadającego Twoim potrzebom treningowym, np. chcesz specjalizować się w trójboju nie wybieraj fachowca od fitnessu.

2. Po drugie: stosunek do innych
Zwróć uwagę na zachowanie trenera. Wiadomo, że jeśli płacisz za trening to w trakcie wspólnego czasu będzie dla Ciebie uprzejmy i miły, ale zobacz, w jaki sposób zachowuje się w stosunku do innych, czy obgaduje, czy się z nich śmieje, czy może podejdzie i pomoże przypadkowej osobie, aby poprawić jej technikę.

3. Po trzecie: płacisz wymagasz
W momencie swojego treningu personalnego to Ty jesteś najważniejszy, nie telefon trenera. On jest w pracy i powinien skupić się na Tobie i Twoim bezpieczeństwie – nie swoim telefonie. To praca jak każda inna, jeśli chcesz kupić w markecie wodę i kasjer siedzący za kasą nie podliczy Ci rachunku tylko będzie bawił się telefonem, co pomyślisz? Że jest nieprofesjonalny i poczujesz się zignorowany. Masz prawo wymagać od trenera uwagi, zaangażowania i przede wszystkim przygotowania. To jest jego praca, za którą Ty płacisz. Zadawaj pytania, dociekaj, pytaj o plan treningowy, powiedz jasno jaki masz cel i rozliczaj ze swoich postępów. 

Trener powinien dopytywać o Twoje oczekiwania, szczerze ocenić możliwości rozwoju i jasno Ci o nich powiedzieć. W przypadku, kiedy masz zbyt wygórowane wymagania lepiej wiedzieć to od razu niż po stracie górki pieniędzy, bo usługi trenerów tanie nie są.

Spróbuj dowiedzieć się o cel wykonywania proponowanych przez trenera ćwiczeń, które mięśnie są angażowane i dlaczego powinieneś ustawić maszynę tak, a nie inaczej. Mów też otwarcie o tym, co czujesz podczas każdego ćwiczenia. Czy rzeczywiście proponowana technika będzie dla Twojej anatomii ciała odpowiednia, mów, bo trener nie wie co czujesz. Czasem zmiana chwytu, ułożenia, nachylenia, rozstawu rąk ma kolosalne znaczenie. Pamiętaj, że łatwiej jest znaleźć trenera niż podopiecznego. To Ty wymagasz. To ma być Twój trener personalny, który odpowie na pytania, a jeśli nie –  będzie chciał i wiedział gdzie ich poszukać. Przy okazji dowiedz się o ostatni skończony przez trenera kurs, będziesz wiedział czy ma zapał do rozwoju czy rzeczywiście sport jest jego życiem czy tylko maszynką do robienia kasy.

4. Po czwarte: Trener powinien być dobrych psychologiem
Jeśli nie potrafi zaszczepić w Tobie chęci do pracy, podtrzymać motywacji, nie podoba Ci się jego sposób przekazywania wiedzy, nie grzeszy inteligencją, jest impregnowany na Twoje oczekiwania, albo też ulega Twoim fanaberiom i umizgom, a jego jedynym celem jest zysk materialny zastanów się nad zmianą.

Odpowiada mi typ wojskowego sierżanta, który pomoże pokonać siedzące w głowie ograniczenia oraz lenia. Będzie krzyczał, dopingował i wraz ze mną cieszył się z lepszego czasu, większego ciężaru czy dodatkowego powtórzenia. Najlepszym sposobem będzie rozmowa z kilkoma trenerami i wybór takiego, przy którym będziesz czuł się komfortowo. Myślę, że zgodność charakterów również wpływa na decyzję dotyczącą chęci trenowania z konkretnym fachowcem.

Jak się przygotować do treningu personalnego?

  • Wyznaję zasadę, że najpierw wymagam od siebie, później od kogoś. Jeśli umawiasz się na trening personalny nie spóźniaj się. Jakbyś czuł się w sytuacji, kiedy przychodzisz na trening i okazuje się, że musisz czekać, bo poprzedni klient spóźnił się na swój trening? Podobało by Ci się, gdyby osoba, z którą umówiłaś się na spotkanie nie przyszła na czas? Punktualność jest cechą, którą cenię i której wymagam od innych. To sprawa wzajemnego szacunku, nie chcę, aby ktoś poświęcał swój czas czekając na mnie, ani nie mam ochoty go tracić w momencie, gdy ktoś się spóźnia;
  • Trener personalny nie jest obiektem flirtu czy umizgów – nie musisz mu się podobać, więc rozpuszczone włosy i zalotne spojrzenia możesz sobie darować, daj mu pracować i skup się na treningu, nie na trenerze;
  • Jeśli wymagasz od trenera pozytywnego nastawienia sama też je okaż – mogą go nie interesować Twoje problemy z chłopakiem czy szefem, jeśli jest fachowcem to jego zadaniem jest przeprowadzenie treningu, wsparcie podczas wykonywania ćwiczeń a nie wysłuchiwanie Twoich narzekań. Jasne, że każdy może mieć gorszy dzień, ale zaczynanie treningu od marudzenia nie jest dobrym pomysłem. Zastanów się czy przychodzisz dla trenera czy dla siebie? Jeśli Ci się nie chce zostaw tę informację dla siebie, cały świat nie musi o tym wiedzieć. Twoje wymówki są Twoimi, co kogo obchodzi Twój okres, wybór farby do Twojego mieszkania, Twój nieudany seks czy Twoja kłótnia z kochankiem – zamiast o tym biadolić zmień kochanka, trener Ci w tym nie pomoże, ale zamiast tego chętnie wesprze Cię w Twoich poczynaniach na treningu;
  • Pytaj, ale nie dyskutuj. Czy w pracy lubisz, kiedy Twoje zdanie jest podważane? No właśnie… Jeśli chcesz pytaj o powód wykonywania takiej a nie innej liczby powtórzeń, ale nie staraj się przekonywać trenera, że nie ma racji… Jeśli wiesz lepiej po co Ci trener?

Jeśli wiemy już wszystko, do nas należy decyzja czy trenować z trenerem personalnym czy zacząć pracować nad sobą własnymi siłami. Przemyśl, czy rzeczywiście trener jest Ci potrzebny czy ulegasz modzie a może po prostu nie wiesz, co miałabyś robić na siłowni i szukasz osoby, która wprowadzi Cię do krainy dzików. Jeśli uznasz, że trener miałby być tylko Twoim niedzielnym przewodnikiem po maszynach, bo nie chce Ci się liczyć powtórzeń zastanów się czy warto. Jeśli tak wybierz rozsądnie, popytaj wśród znajomych, poczytaj, rozeznaj się w cenach, bo często w parze z nią nie idzie jakość usług. Zapytaj lub poczytaj w czym konkretnie specjalizuje się wybrany trener, jeśli wyrecytuje Ci sportową tablicę Mendelejewa od trójboju przez crossfit po fitness daj sobie spokój. Pamiętaj o prostej zasadzie – klej do wszystkiego to klej… no własnie.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Create a website or blog at WordPress.com Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑

%d blogerów lubi to: