Olej kokosowy, rzepakowy czy oliwa z oliwek? Na czym najlepiej smażyć

Cześć i czołem, kluski z rosołem!

Czy każdy olej nadaje się do smażenia? Czy olej kokosowy jest zdrowy? Który olej wybrać? Mam nadzieję, że ten wpis odpowie na wiele pytań i rozwieje choć część wątpliwości, moich również 🙂 Madziu M. dziękuję za bardzo zrozumiałe wyjaśnienie mi z pozoru trudnego tematu 🙂

Kochani, nie wszystkie oleje przeznaczone są do smażenia. Każdy olej ma inną temperaturę dymienia, inny skład i nie każdy będzie odpowiedni dla naszej diety. Nie polecam smażyć na olejach tłoczonych na zimno, ponieważ ich temperatura dymienia jest bardzo niska.

IMG_20180816_150155

Oznacza to, że podgrzewając taki olej stracimy jego właściwości odżywcze. Smażąc osiągamy temperaturę nawet 200 stopni Celsjusza, a niektóre oleje palą się już w temperaturze 120 stopni, np. olej z dyni czy orzechów. Jeśli olej spala się w temperaturze np. 120 stopni podczas smażenia będą wydobywały się z niego substancje szkodliwe. Oleje tłoczone na zimno są dobrym źródłem kwasów omega i jako uzupełnienie diety możemy stosować je w sałatkach lub potrawach na zimno.

IMG_20180816_150215

Produkty osiągają swój idealny poziom wysmażenia w różnych temperaturach, a to oznacza, że jeśli temperatura dymienia tłuszczu wynosi 170 stopni, nie będzie nadawał się on do smażenia potraw, które „dochodzą” w 200 stopniach. Masło spala się w temperaturze ok. 160 stopni więc smażymy na nim produkty, które osiągają szybko idealny poziom wysmażenia, w zasadzie tylko jajka. Smalec ma bardzo wysoki poziom spalania, ale trzeba go dozować oszczędnie ze względu na jego kaloryczność… Na co jeszcze zwracamy uwagę? Na skład kwasów tłuszczowych – im mniej wielonienasyconych tym lepiej.

Do smażenia wybieramy wyłącznie oleje o wysokiej temperaturze dymienia. Chodzi tu o maksymalną temperaturę podgrzania, po przekroczeniu której wydzielają się szkodliwe substancje. Oczywiście ze względów zdrowotnych, ale i smakowych nie wolno smażyć dwa razy na tym samym tłuszczu. Produkty powinniśmy smażyć na rozgrzanej patelni, ponieważ zimny tłuszcz wsiąknie nam w potrawę szybciej niż gorący.

IMG_20180816_150248

Oliwa z oliwek ma charakterystyczny posmak. Można na niej smażyć, ale nadaje się ona bardziej w klimacie śródziemnomorskim, gdzie ludzie jedzą dużo ryb i morskich żyjątek, z których pochodzą omega-3, my jemy za mało ryb, dlatego dla nas jest lepszy olej rzepakowy. 

Olej kokosowy również nadaje się do smażenia, jego temperatura dymienia jest wysoka, ale zawiera on same nasycone kwasy tłuszczowe, bez NNKT (czyli niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych), czyli sama energia. Jest on zalecany przy niektórych chorobach układu pokarmowego i jako kosmetyk, natomiast w naszej szerokości geograficznej i sposobie odżywiania nie powinno się go używać zamiast innych tłuszczów, może być tylko dodatkiem przy prawidłowo zbilansowanej diecie. W Azji jedzą więcej morskich stworzeń, dlatego Azjaci mogą sobie pozwolić na olej kokosowy. Poza tym musimy wiedzieć, że kokosa na świecie jest bardzo dużo i jest on bardzo tani, nam sprzedają dużo drożej niż normalnie kosztuje…

IMG_20180816_150238

Podsumowanie

Najlepszy do smażenia (w naszej kuchni i przy naszym sposobie żywienia) jest olej rzepakowy rafinowany, ma najlepszy skład kwasów tłuszczowych, czyli mało nasyconych – około 10%, dużo jednonienasyconych – szczególnie kwasu oleinowego – tego co w oliwie i dużo wielonienasyconych – omega-3 i omega-6 w odpowiedniej proporcji, tj. kwasu linolenowego i kwasu linolowego tzw. NNKT). Ma też wysoką temperaturę dymienia, wiec spokojnie można na nim smażyć, a przy zwykłym domowym krótkim smażeniu nic złego w nim się nie dzieje. Dodatkowo olej rzepakowy rafinowany nie ma smaku i zapachu, więc nie ma obcych posmaków poza aromatem smażonego produktu. Na rzepakowym możemy smażyć wszystko, ryby też, ze względu na to, że jest ciekły. Na smalcu w sumie też, ale daje specyficzny posmak i pali się szybciej niż olej, na maśle tylko jajecznicę, (bardzo krótko, inaczej zacznie się przypalać), na klarowanym maśle można wszystko smażyć, tylko jego cena jest wysoka. Oleje tłoczone mają różne związki, które w trakcie smażenia szybciej się psują (a szkoda je tracić bo są dobre) no i przez to szybciej zużywa się tłuszcz.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Create a website or blog at WordPress.com Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑

%d blogerów lubi to: