5 powodów dla których warto chodzić na zajęcia grupowe – trening funkcjonalny i 3 dla których nie warto

„Co to za wytwór ten trening funkcjonalny?” – Część powie. „Jakieś współczesne metody na chudnięcie?” Odezwą się inni.

No właśnie, czym jest trening funkcjonalny w jego pierwotnym założeniu? Otóż imituje on ruchy znane nam z codziennych czynności, tj. schylanie się, podnoszenie różnych rzeczy, noszenie toreb wypchanych zakupami, wchodzenie po schodach itd. Trening ten zatem będzie ukierunkowany bardziej na wzmocnienie ciała niż zbudowanie tkanki mięśniowej. Aby przyniósł efekty powinien być wykonywany w odpowiednio szybkim tempie, często z zastosowaniem interwałów. „Nic z tego nie rozumiem, jak to ma wyglądać?” Już wyjaśniam. A no w formie obwodu, na którego stacjach robimy inne ćwiczenia na różne części ciała w odpowiednim rozliczeniu czasowym, np. 45 sekund lub 60 sekund na jednej stacji, po czym podchodzimy do następnego ćwiczenia. Przejście wszystkich stacji tworzy obwód i po jego wykonaniu zazwyczaj jest przerwa na odpoczynek. Z reguły wykonuje się cztery lub pięć obwodów. A czym jest trening funkcjonalny prowadzony w formie zajęć grupowych? Tym samym, tylko wówczas ćwiczymy w grupie, a nad całością czuwa trener, który pilnuje czasu i trenujących. Niby wszystko pięknie, ale jakie są konkretne zalety tego treningu  i czy są jakieś wady? A pewnie, że są i spróbuję zarówno o zaletach, jak i wadach treningu funkcjonalnego w grupie obiektywnie Wam opowiedzieć.

Zalety: 

Znalezione obrazy dla zapytania kciuk do góry emotikona

  1. Jeśli nie masz pomysłu na swój trening, nie wiesz jak ćwiczyć, masz problem z motywacją, albo dopiero zaczynasz swoją przygodę z siłownią, idąc na takiego typu zajęcia możesz być pewna/pewien, że nie musisz przejmować się wymyślaniem ćwiczeń, układaniem obwodu, liczeniem czasu,  gdyż zrobi to za Ciebie trener, Twoim zadaniem będzie przyjść i ćwiczyć w dobre atmosferze;
  2. Niewątpliwą zaletą jest czas takiego treningu, który trwa około 45 minut, a więc dla osób zabieganych może być dobrą okazją do poruszania się;
  3. Kolejną zaletą jest skalowanie obciążenia, dopasowanie ciężaru, a także tempa pod własne możliwości, dzięki temu hipotetycznie można założyć, że zajęcia są odpowiednie dla każdej osoby w różnym stopniu zaawansowania, w rzeczywistości zależeć to będzie od ćwiczeń, które znajdą się w obwodzie;
  4. Zastosowanie ćwiczeń, które oddziałują na mięśnie głębokie oraz ćwiczenia rozciągające – często podczas własnych ćwiczeń brak nam czasu, siły, a może i chęci na bardzo ważny element treningu, jakim jest właśnie rozciąganie, podczas treningu funkcjonalnego możemy być pewnie, że nie trener go nie pominie, a my się porozciągamy;
  5. Dobry pomysł na urozmaicenie naszego planu treningowego, takie trochę odmóżdżenie, które przerwie rutynę treningową, wzmocni ciało, poprawi wydolność i podkręci tętno;

 

Wady:       

  1. Brak możliwości nadzoru nad wszystkimi uczestnikami zajęć z osobna: choćby trener starał się, dwoił, troił, przepoczwarzał w Jamesa Bonda nie ogarnie wzrokiem każdego, gdyż grupa jest rozrzucona, część osób stoi przed trenerem, część z boku i z tyłu, trochę w formule koła – no jak to obwód, więc technika wykonywanych ćwiczeń, szczególnie w intensywnym tempie może nie być prawidłowa, najpierw polecam więc nauczyć się prawidłowo wykonywać dany ruch i sprawdzić jak pracują nasze mięśnie, nauczyć się je spinać,  bo według mnie od zajęć grupowych nie można tego wymagać, gdyż organizacyjnie jest to niemożliwe;
  2. Masy mięśniowej nie zrobisz: nie ma co się oszukiwać, że efekty w postaci krągłych bareczków i jędrnych pośladków pojawią się, to nie jest trening ukierunkowany na rozbudowę masy mięśniowej, wzmocnisz ciało, spalisz tkankę tłuszczową (jeśli faktycznie będziesz ćwiczyć w tempie), ale mięśni nie zbudujesz;
  3. Forma ćwiczeń: ćwiczenie w grupie u niektórych powoduje stres; muzyka może nam nie odpowiadać, a kiepska nuta zamiast dodawać energii, szczególnie w trakcie dynamicznych ćwiczeń, przeszkadza; brak możliwości wyboru ćwiczeń uwzględniających partie ciała, na których najbardziej Ci zależy, wykonujesz ćwiczenie, jakie trener zaplanował, pod dyktando trenera, mogą Ci się one nie spodobać lub być nieodpowiednie dla Ciebie i przez to również wyjdziesz niezadowolona; nuda – jeśli przyjdzie na taki trening np. 15 osób, musimy liczyć się z tym, że stacji będzie więcej, obwód się rozciągnie a to trochę nuży… Ja lubię dynamikę i zmienność, natomiast długie obwody sprawiają, że obojętnieję i zniechęcam się, gdy już zacznę robić obwód jakoś idzie, ale jeśli jestem na początku i spojrzę jak wiele ćwiczeń jeszcze przede mną opadam z sił, zaczynam grymasić i nawet już z tym nie walczę; opowiadam Wam o moich odczuciach, Wy możecie mieć zupełnie inne i dla kogoś długie obwody będą atrakcyjne – im więcej stacji tym mniej rund 😉

 

Podsumowanie

Jak widzicie wszystko zależy od celu i efektów, które chcemy osiągnąć. Jeśli zależy nam na rozbudowie masy mięśniowej, na treningu funkcjonalnym takiego efektu nie osiągniemy, wtedy sugerowałabym wybrać się na ten trening, dla uzyskania innego bodźca niż dotychczasowy. Czy wzmocnimy swoje ciało? Tak, każda aktywność fizyczna pobudza nasze ciało do pracy. Czy schudniemy? Jeśli uczciwie podejdziemy do ćwiczeń i narzuconego tempa – owszem. Jaka jest atmosfera? Raczej trenerzy starając się o to, żeby klimat zajęć był dobry, czasem jest bardziej wesoło, innym razem mniej – to zależy od grupy i prowadzącego. Myślę, że te zajęcia mogą być atrakcyjne szczególnie dla kobiet, które niestety najczęściej stronią od treningu siłowego, a przecież my babeczki nie mamy biologicznych możliwości, aby wyglądać jak Arnold. No ale, tkanki mięśniowej nie, tkanki tłuszczowej nie, to co skóra i kości?! 😀

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Create a website or blog at WordPress.com Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑

%d blogerów lubi to: