30 plus na zakupach: który serek wiejski wybrać i dlaczego?

Cześć, czołem, kluski z rosołem!

O co chodzi z nabiałem? Jeść nie jeść? Czy zatrzymuje wodę podskórną czy nie? Który serek wiejski wybieram i dlaczego? Na te i inne pytania w dzisiejszym odcinku z cyklu 30 plus na zakupach.

Co powoduje zatrzymanie wody podskórnej i kiedy obserwujemy to zjawisko? No my babeczki mamy tak podczas PMS, kiedy czujemy się spuchnięte, większe, cięższe i zupełnie niekomfortowo, więc Panowie zastanówcie się zanim powiecie nam wtedy coś mało przyjemnego… Na taki nasz stan raczej sposobu innego nie ma jak przeczekanie, picie dużo wody, ograniczenie spożywania czekolady, picia kawy i alkoholu. Kawę uwielbiam, ale ona strasznie mnie odwadnia, więc stosuję ją zamiennie z yerba mate, bo ta ma zdecydowanie lepszy wpływ na mój organizm niż czarna, gorąca kawusia. Natomiast o korzystnym wpływie wody niegazowanej na organizm będzie osobny wpis. Tak czy inaczej zawsze musimy pić dużo wody mineralnej, nie źródlanej. Jeśli pijemy mało wody organizm broniąc się przed jej utratą zacznie ją magazynować, czego wizualnym efektem jest „puchnięcie”. Musimy wiedzieć, że zatrzymanie wody w organizmie występuje zdecydowanie częściej u osób nieaktywnych fizycznie niż aktywnych. Pamiętajmy, że my treningowe friki potrzebujemy dostarczyć naszemu organizmowi zdecydowanie więcej wody niż osoba nietrenująca. Kolejnym powodem, który świadomie pomijam są choroby np. nieprawidłowe funkcjonowanie nerek, problemy krążeniowe, hormonalne, z tarczycą oraz przyjmowane leki. Nie znam się na tym, więc jeśli ktoś ma z tym problem marsz do lekarza. A i oczywiście babeczki kochane przyjmowanie tabsów antykoncepcyjnych także zatrzymuje wodę w organizmie, podobnie jak brak odpoczynku i snu… Powoli dochodzimy do tego, co u mnie powodowało retencję wody, czyli obecność sodu w diecie (popularny przelicznik to 1 gram sodu = ok. 2,5 g soli, dzienne zapotrzebowani na sól dla osoby dorosłej to około 5 gramów). Wyeliminowałam spożywanie soli do minimum oraz nabiału, który właśnie powoduje zatrzymanie wody. Ale spokojnie jeśli zjesz raz na jakiś czas serek wiejski, albo wypijesz mleko nie spuchniesz 🙂

Dzisiaj niech naszym bohaterem stanie się serek wiejski. Na pewno nieraz zastanawialiście się, który serek wybrać. Co Wami kierowało? Cena? Firma? A może skład? A może promocja? Jeśli nie chodzi znaczy, że dobry 😉 Porównamy dzisiaj kilka serków, dostępnych w jednej z ogólnopolskich sieci sklepów. Będzie to serek wiejski w  wersji podstawowej, ten sam serek w wersji light (3% tłuszczu), serek wiejski bez laktozy –  te wszystkie serki produkowane są przez tę samą firmę oraz czwarty serek z dobrze znanej Mlekovity, dostępny we wszystkich sklepach spożywczych tych małych, jak i dużych.

No to jedziemy.

20171119_111306

Po lewej stronie serek wiejski light, po prawej zwykły z tej samej firmy. Na co ja zwracam uwagę? Na skład, ponieważ często płacimy za etykietę, niekoniecznie za lepszy skład. Co my tu mamy i co bierzemy pod uwagę? Jeśli jesteśmy na redukcji przede wszystkim zależeć nam będzie na wysokiej zawartości białka i niskiej liczbie węglowodanów. Pamiętajmy o tym, że w tym przypadku tłuszcz nie jest naszym wrogiem, więc jego większa zawartość przy mniejszej liczbie węgli będzie zawsze lepsza niż odwrotnie. Wobec tego czytamy i porównujemy. Etykieta pokazuje nam składniki odżywcze w 100 gramach produktu, a więc zjadając całe opakowanie musimy pomnożyć przez 2, gdyż waga serka wynosi 200 gramów. Tak, wiem, że to oczywiste… 🙂

Zawartość tłuszczu w serku light wynosi 3 g, w serku zwykłym 5 g, a więc wartość energetyczna obu serków będzie różnić się – oczywiście serek light ma mniej kalorii Biorąc pod uwagę tylko te parametry wybrałabym  zwykły, gdyż jak wiecie moja dieta opiera się głównie na białku i tłuszczach. Czytamy dalej. Węglowodany 2,3 w tym 2 cukry w light i 2.5 w tym wszystko cukry – w zwykłym. Tutaj jak dla mnie wygrywa light, pamiętajmy, że gdy pomnożymy przez 2 okaże się, że jedząc zwykły serek przyjmiemy 5 g węgli, w tym wszystko cukry, w light cukrów o gram mniej niby nic, ale w bilansie dziennym nazbiera się gdy jesteśmy na redukcji. Białka mają tyle samo, czyli po 11 gramów w 100 gramach produktu, no i ostatni parametr, czyli sól, ja jej unikam więc tutaj również wygrywa serek light 0,64 g i 0,70 g w zwykłym. No cóż, ja oczywiście do serka light, aby zwiększyć jego kaloryczność, dodałabym łyżeczkę oleju kokosowego, albo masła orzechowego. To dobre i zdrowe tłuszcze, poza tym w maśle orzechowym mamy też wysoką zawartość białka. Wybierając z tych dwóch produktów kupiłabym light ze względu na niższą zawartość cukrów.

 

20171119_111509

Porównanie serka light z serkiem bez laktozy wypada podobnie, jak light ze zwykłym serkiem, ponieważ skład serka wiejskiego zwykłego i tego bez laktozy jest dokładnie taki sam. Spójrzcie na zdjęcie poniżej.

IMG-20171119-WA0000

Nie mam nietolerancji laktozy więc przepłacanie (serek bez laktozy jest droższy) uważam za niepotrzebne. Dlatego nie będę się wymądrzać, który serek wybrałabym, ponieważ odpowiedź jest wyżej – light. Jeśli nie zależałoby mi na niskiej zawartości węgli wybrałabym serek zwykły, nie ten bez laktozy.

Ciekawie wypada porównanie dwóch serków zwykłych. Jeden tańszy, a drugi z dobrze znanej firmy Mlekovita. I co się okazuje? Skład obu jest identyczny, ale cena już nie 🙂 Sami więc zdecydujcie, na który postawić. Poniżej prezentuję Wam jeszcze zdjęcie serka light (po lewej stronie) i tego znanego (po prawej). Różnice w składzie zostały opisane wyżej. Nie analizuję składu serków wiejskich z dodatkami, bo jest ich mnóstwo, a ja je wszystkie omijam, bo to cukry, cukry i jeszcze raz cukry!!! Odradzam. Jeśli mam ochotę na słodkie, dodaję do serka wiejskiego miareczkę odżywki białkowej i mam treściwe drugie śniadanie.

20171119_111358

W następnym poście dalej trzymamy się nabiału i porównujemy ostatnio modne – serki kozie, a później twarogi.

Bawcie się dobrze i sprawdzajcie skład, bo może okazać się, że w Waszej sakiewce odłożą się dodatkowe złotóweczki 🙂

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Create a website or blog at WordPress.com Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑

%d blogerów lubi to: